CutE


Thursday, May 19, 2011

Kejadian Malam Dan Siang


Assalammualaikum.
Ok ari ni zie nk bg sedikit info tentang kejadian malam dan siang..hope sedikit sebanyak dpt memberi pengetahuan pada korang..


~pict mintak kt pakcik google~

Kejadian malam dan siang memberi faedah yg sgt besar kepada manusia antaranya ialah:
  • Manusia dpt berehat pada waktu malam..
  • Manusia dpt beribadat pd waktu malam dgn lebih kusyuk.
  • Manusia keluar mencari rezeki pada waktu siang. (actually ade jugak yg bekerja pd waktu malam)
  • Manusia dpt memikirkan keajaiban kejadian alam.


sesungguhnye ini adalah pertukaran waktu antara malam ke siang..cantik kan ciptaan dan kekuasaan Allah..

surah Ali -Imran ayat 27

Allah S.W.T lah yg menjadikan siang dan malam silih berganti utk kemudahan manusia.Dia juga berkuasa menghidup dan mematikan makhluk serta memberi rezeki kpd semua makhluk yg dijadikan Nye...

Ayat di atas jelas menerangkan tentang fenomena musim yg terbentuk di dunia ini.Dalam keadaan normal kadar masa siang dan malam lebih kurang sama pnjg.tetapi pd musim panas malam lebih singkat dan sebahagian waktu malam telah dimasukkan ke dalam waktu siang. (pukul 7-9 malam)

 “Tidaklah mungkin bagi matahari mengejar bulan dan malam pun tidak dapat mendahului siang. Masing-masing beredar pada garis edarnya.” (Ya-sin, 36: 40 )

~pict mintak kt pakcik google lg~

p/s : Wah.. dah mcm ustazah la pulak zie malam nie..hehe..semoga dpt memberi sedikit input pd korang..






2 comments:

  1. owh sekarang baru saya memahami..tapi saya ada satu soalan..ape benda dia saling kejar tapi still xdapat tangkap?

    ReplyDelete
  2. hahaha...i taw la..kipas la...

    ReplyDelete